شیوع بالای بیماریهای پنهان در مبتلایان به دیابت نوع 2

2 ژوئیه 2020 - مطالعه ی محققان دانشگاه منچستر در مورد ده ها هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در انگلستان نشان داده است که 77٪ از آنها حداقل به یک بیماری جسمی یا روانی دیگر مبتلا هستند.

این مطالعه مشاهده ای نشان داد که چگونه احتمال وجود برخی از بیماریها، مانند اسکیزوفرنی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، در مقایسه با افراد فاقد دیابت، 2.4 برابر بیشتر است، در حالیکه به این بیماری در دستورالعمل های دیابت اشاره نشده است و قبلاً تصور نمی شد که ارتباط اسکیزوفرنی تا این حد با دیابت نوع 2، قوی باشد.

همچنین احتمال ابتلای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد فاقد دیابت، به افسردگی 1.8 برابر ، به آسم 1.6 برابر و به COPD 1.6 برابر بیشتر بود. این مطالعه همچنین شیوع بالاتر شرایطی که با دیابت نوع 2 ارتباط دارند، مانند فشار خون بالا را نشان داد: حدود 52٪ از 5 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در انگلیس احتمالاً دچار فشار خون بالا هستند. علاوه بر این ، 18٪ از مبتلایان به دیابت نوع 2 مبتلا به استئوآرتریت ، 24٪ مبتلا به هایپرلیپیدمی ، 12.4٪ به افسردگی و 6.6٪ دچار اضطراب تشخیص داده شدند.

شیوع بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افراد بدون دیابت، دو برابر بیشتر بود. نتایج همچنین نشان می دهد که شیوع افسردگی در افرادی در سنین 16 تا 35 سال در مقایسه با شیوع افسردگی مشاهده شده در افراد 76 ساله و بالاتر، بیشتر است.

همچنین ارتباط دیابت نوع 2 با سایر بیماریها در زنان در مقایسه با مردان مبتلا به دیابت نوع 2، به طور کلی بیشتر بود، اگرچه دلیل این تفاوت هنوز ناشناخته است. به عنوان مثال شیوع کم کاری تیروئید در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً چهار برابر بیشتر از مردان با این بیماری است.

این مطالعه که در BMJ Open منتشر گردید، اولین مطالعه ی بزرگ در انگلستان است که الگوهای 18 بیماری اصلی را بین افراد مبتلا به و بدون دیابت نوع 2 ، با استفاده از داده های مراقبت های اولیه و ثانویه مقایسه کرده است.

با استفاده از داده های دیتالینک تحقیقات بالینی GOLD ، محققان 108588 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را با 528667 فرد فاقد دیابت، در 391 کلینیک عمومی انگلستان با هم مقایسه کردند. در پیوند با سوابق الکترونیکی سلامت این افراد در بیمارستان، آنها الگوهای سالانه ی 18 وضعیت سلامت جسمی و روانی را در افراد با و بدون دیابت نوع 2 در طی دوره ی یازده ساله ی این مطالعه در انگلستان بررسی کردند.

دکتر Salwa Zhehebi ، نویسنده ی ارشد این محقق در دانشگاه منچستر، گفت: یافته های ما پیامدهای مهم بالینی و بهداشت عمومی و فراتر از آن را در انگلستان نشان می دهد. تحقیقات ما برای پاسخ به نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد هم آیندی بیماری های جسمی و روحی با دیابت که در گزارش اخیر در مورد multimorbidity[1] توسط آکادمی علوم پزشکی انگلیس برجسته شده بود، انجام شد. نتایج این تحقیق بر نیاز به بازنگری در دستورالعملهای بالینی آینده برای دیابت با تمرکز مجدد بر مراقبت از بیمار برای بیماریهایی غیر از بیماریهای قلبی متابولیکی مانند آسم،COPD ، اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی و آرتروز تاکید دارد. سلامت روان مورد توجه ویژه ای است و داده های ما نیاز به اقدامات بالینی را برای جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد زیرا این گروه ممکن است از مداخلات بهداشت روان مزایای بسیار خوبی را کسب کنند.

وی افزود: ابتلا به چندین بیماری بطور همزمان سبب تجویز تعداد بیشتری دارو برای این بیماران می شود، بنابراین اگر پزشکان از این اطلاعات حیاتی آگاهی پیدا کنند، ممکن است بتوانند از تداخلات خطرناک دارو-دارو یا دارو با بیماری جلوگیری کرده و از سلامت و رفاه بیماران محافظت کنند. به عنوان مثال، برخی از داروهای دیابت نباید توسط افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا بیماری قلبی مصرف شوند و این تحقیقات به پزشکان در مورد این خطرات احتمالی هشدار می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-reveals-high-prevalence-hidden-illnesses.html

 



[1] تعدد بیماری های مزمن در یک فرد